Globálne čítanie
Metóda globálneho čítania
Metodický materiál pre rodičov a učiteľov
Indikácia:
• u detí, ktoré sú už schopné prečítať jednotlivé slová, ich čítanie je ale veľmi pomalé, pretože stále sledujú jednotlivé písmená a nie sú schopné postrehovať ich zhluky
• v tejto neistote nemajú pri čítaní odvahu odpútať sa zrakom od jednotlivých písmen
Zásady metódy:
• dieťaťu najprv predložíme bežný veku primeraný text, ktorý si môže aj niekoľkokrát prečítať, nesmie sa ho však naučiť naspamäť
ukážka: „Na medzi kvitli slzičky a voňala materina dúška.“
• keď si dieťa úryvok prečíta, predložíme mu ho v upravenej podobe – úprava je urobená tak, že v slovách chýbajú (sú vynechané) jednotlivé písmená alebo zhluky písmen
ukážka: „ Na m_i kvi_li slz_ky a vo_ala ma_rina d_ška.“
• ako náhle je dieťa schopné prečítať text, v ktorom sú vynechané jednotlivé písmená, predložíme mukonečnú variantu, v ktorej sú vynechané celé slová
ukážka: „ Na ______ kvitli _____ a voňala ______ dúška.“
• Časová hranica:
• metóda je účinná iba ak ju používame najmenej 2 mesiace, systematicky, najlepšie každý deň
• na každý deň pripravíme jeden alebo aj viac odstavčekov z textu – podľa veku a schopností dieťaťa, ale aj podľa
jeho záujmov
Všeobecné pravidlá:
• Žiadna technika neprinesie významné zlepšenie, ak sa nepoužíva dlhšiu dobu. Odložiť ju ako neúčinnú po niekoľkých pokusoch je krátkozraké
• Je potrebné pripraviť sa na to, že nácvik musí trvať pri pravidelnej práci aspoň 3-4 mesiace. Potom sa však pravidelne dostavuje výrazný úspech.
• Je nutné vybrať text zodpovedajúci záujmom a čitateľským schopnostiam dieťaťa, iba tak sa dá vzbudiť jeho záujem o čítanie
• Čítame s dieťaťom radšej kratšie a častejšie, ako raz alebo iba občas a v dlhom časovom úseku,. Zachovávame zásadu „radšej menej ale častejšie“, nácvik rozdelíme na kratšie cvičenia
• Snažíme sa motivovať dieťa k čítaniu aj tým, že mu ideme príkladom, prebudovávame negatívny postoj dieťaťa k čítaniu aj spoločným čítaním
• Nekarháme za nedostatky, ale chválime aj za malé úspechy, posilňujeme jeho sebavedomie, povzbudzujeme
• Pred dieťa kladieme reálne ciele, úlohy, ktoré je schopné splniť a zažiť pri tom úspech, rešpektujeme jeho tempo, nevyžadujeme kvantitu na úkor kvality, nepracujeme v časovom strese
• Nestrácame optimizmus, nevzdávame sa ak nechceme, aby sa vzdalo dieťa, nevyslovujeme nahlas pochybnosti o tom, či sa vôbec niekedy naučí dobre čítať
• Každý nedostatok v čítaní má svoju príčinu, preto nie je efektívne robiť nápravu iba trénovaním zručnosti – tento spôsob je zväčša kontraproduktívny a vedie iba k odmietaniu čítania, pretože čítanie je pre dieťa ťažká a namáhavá činnosť. Čitateľské zručnosti je potrebné budovať na viacerých úrovniach, nie len nútením k prečítaniu jedného článku 10x kým ho nevie naspamäť (to trénujeme pamäť dieťaťa, nie úroveň jeho čitateľských zručností)
Použitá literatúra:
• Pokorná,V.: Cvičení pro děti se specifickými poruchami učení.
Portál, Praha 1998. ISBN 80-7178-228-9
© ABC SCŠPP Trstená, december 2010
spracovala: PaedDr. Tatiana Gandelová –špec.pedagogička
recenzia: PhDr. Jana Tholtová